Karrierlehetőségek targoncás-raktáros munkakörből

Címszavakban

A targoncás-raktáros pozíció gyakran a logisztikai pálya belépő szintje – formális végzettség nélkül is betölthető, csak targoncavezetői jogosítvány szükséges hozzá. 2024-ben a cégek tömegével kerestek targoncás és raktári dolgozó munkatársakat, akár havi bruttó 600 000 Ft körüli fizetéssel (nagyjából nettó 400 ezer Ft). A fizikai munka és a monotonitás kihívást jelent, de a raktári tapasztalat értékes lehetőség a továbblépésre. Nézzük meg, milyen előrelépési lehetőségek vannak targoncásként házon belül, milyen irányú átképzéssel lehet új területekre lépni, hogyan különböznek a multinacionális vállalatok és a KKV-k ebből a szempontból, és milyenek a hosszú távú jövedelmi kilátások ebben a szakmában.

Előrelépés a raktáron belül: műszakvezetőtől a raktárvezetőig

A raktári ranglétrán haladva a targoncás tapasztalattal rendelkezők számára adódnak vezetői szintű lehetőségek. Először jellemzően egy műszakvezetői vagy csoportvezetői pozíció jöhet szóba, később pedig akár a teljes raktár irányításáért felelős raktárvezetői szerepkör is elérhető. Az előrelépéshez alapvető feltétel a több éves tapasztalat, a raktári folyamatok alapos ismerete és a szükséges vezetői készségek folyamatos fejlesztése.

  • Műszakvezető (raktári műszakvezető): A műszakvezető koordinálja egy adott műszak raktári munkáját – feladatokat oszt ki a dolgozóknak, felügyeli a készletmozgásokat és biztosítja a zökkenőmentes működést. Ebben a szerepben fontos a jó időmenedzsment, a problémamegoldás és a kommunikáció, hiszen gyakran kell készlethiányt vagy technikai hibát kezelni, illetve szükség esetén vevői panaszokra reagálni. Műszakvezetővé általában a megbízható, jól teljesítő targoncásokat vagy raktárosokat léptetik elő néhány év után – különösen akkor, ha képesek felelősséget vállalni és példát mutatni a csapatnak. A pozíció betöltéséhez formálisan sok helyen elegendő a középfokú végzettség, de előnyt jelenthetnek a vezetői tréningek vagy akár egy logisztikai ügyintézői végzettség. A műszakvezetők bére a tapasztalattól és cégmérettől függően jellemzően bruttó 600–750 ezer Ft sávban mozog, medián értéke kb. 700 000 Ft/hó – vagyis jelentősen magasabb a belépő szintű raktáros bérnél.

  • Raktárvezető: A raktárvezető felel a teljes raktári egység működéséért, beleértve az árubeérkezés, betárolás, kiszállítás szervezését, a leltározást és a raktári csapat irányítását. Gyakorlatilag ő a telephely “szíve-lelke”, akinek átlátása van az egész raktári rendszeren és biztosítja a raktári rend és fegyelem betartását. Ehhez sokrétű tapasztalatra és tudásra van szükség, hiszen nemcsak a raktári folyamatokat kell ismernie, hanem az alkalmazottakat is motiválnia, továbbá anyagi felelősséget visel az áru- és eszközkészletért. Raktárvezetővé válni tipikusan több lépcső eredménye: a műszakvezetők közül kerülnek ki, vagy olyan szakemberek közül, akik logisztikai végzettséggel (akár felsőfokúval) is rendelkeznek. A nagyvállalatoknál gyakran elvárás a nyelvtudás és a vállalatirányítási rendszerek (pl. SAP, WMS) ismerete is. A raktárvezetők havi bruttó jövedelme nagyon tág keretek között mozoghat: országos átlagban 2025-ben ~1,2 millió Ft bruttó körül alakul a medián , de nagyobb logisztikai központokban a fizetés akár 1,5 millió Ft felett is lehet. Ez a juttatási csomag sok helyen kiegészül prémiumokkal, céges autóval vagy egyéb vezetői juttatásokkal is.

Példa: Egy multinacionális kiskereskedelmi cégnél (pl. Auchan) a belső karrierút jól kirajzolódik: a targoncásként kezdő dolgozó idővel csoportvezető, majd raktárvezető lehet, miközben a cég képzésekkel is támogatja a fejlődését. Az Auchan 2024 elején jelentős béremelést hajtott végre a fizikai dolgozóknál; ennek nyomán egy magasemelésű targoncás átlagos bruttó jövedelme 709 ezer Ft lett, és a belső fejlesztési program révén akár 40 különböző pozícióba is előre lehet lépni a raktári területen belül. Ez jól mutatja, hogy a nagyvállalatok komoly perspektívát kínálhatnak a raktári dolgozóknak.

Továbblépés átképzéssel: új irányok a logisztikában

Elképzelhető, hogy valaki nem a raktári hierarchián szeretne végigmenni, hanem a megszerzett tapasztalatait kihasználva más területen próbálna szerencsét. A targoncás-raktáros munkakör jó rálátást ad a logisztika folyamataira, ami több rokon szakterületen is hasznosítható. Ehhez azonban rendszerint további képzésekre vagy szakképesítésre van szükség az adott új területen. Néhány jellemző átképzési irány:

  • Logisztikai ügyintéző (logisztikus): A logisztikus – más néven logisztikai ügyintéző vagy technikus – szellemi jellegű munkát végez, feladata a szállítási és raktározási folyamatok szervezése és adminisztrációja. Ide tartozik például a fuvarok tervezése, a partnerekkel való kapcsolattartás, rendeléskezelés és jelentések készítése. A targoncás háttér előnyt jelenthet, hiszen az ilyen munkatárs érti a raktári műveleteket, de ügyintézőként már irodai és kommunikációs készségekre is szükség van. Elvárás lehet a középfokú szakirányú végzettség (pl. OKJ-s vagy technikusi logisztikai képzés) és egy vagy több idegen nyelv (angol, német) ismerete, hiszen a logisztikus gyakran tart kapcsolatot külföldi partnerekkel. Számítástechnikai ismeretek (Excel, vállalatirányítási szoftverek) nélkülözhetetlenek ebben a szerepkörben. Jó hír, hogy egy gyakorlott raktáros viszonylag rövid, pár hónapos tanfolyamokkal is átképezheti magát logisztikai ügyintézővé. Kezdő logisztikusok általában bruttó 350–400 ezer Ft körül keresnek, tapasztalattal pedig a bér 500–600 ezer Ft-ra is nőhet – az előmenetel itt gyakran további specializációval (pl. szállítmányozási ügyintéző, fuvarszervező) folytatható.

  • Karbantartó technikus (gépkarbantartó): Aki a gépek iránt érdeklődik, annak jó irány lehet a gép- vagy járműkarbantartó pálya. A raktárakban számos gépi berendezés (targoncák, emelők, szállítószalagok) üzemel, melyek karbantartása kulcsfontosságú. Egyes targoncavezetők idővel szerviztechnikusi feladatkörbe váltanak át – például targoncákat javítanak egy szervizhálózatnál, vagy a raktár üzemfenntartó csapatában dolgoznak. Ehhez azonban műszaki szakképesítés kell (például mechatronikus karbantartó technikus, gépszerelő, villanyszerelő stb.), amit szakiskolában vagy felnőttképzésben lehet megszerezni. Az ilyen jellegű képzések jellemzően 1-2 évesek, de a befektetés megtérül: a jó karbantartók iránt óriási a kereslet az iparban. Egy tapasztalt gépkarbantartó a gyártó/logisztikai szektorban gyakran magasabb alapbért kap, mint egy hasonló tapasztalatú raktári dolgozó. (Például a járműipari karbantartó technikusok már pályakezdőként is ~bruttó 500 ezer Ft körül indulhatnak, és a bérük a képességeik függvényében emelkedik.) A targoncás háttér előnye, hogy az illető ismeri a gépeket használói szemszögből; ezt kiegészítve egy erős műszaki tudással a raktár „doktorává” válhat, aki nélkül megállna az élet a logisztikában.

  • Beszerző (beszerzési munkatárs): A beszerzők feladata, hogy a cég működéséhez szükséges anyagokat, termékeket időben és jó áron beszerezzék. Egy raktárban dolgozó targoncás sokszor testközelből látja, milyen termékekkel dolgoznak, mik fogynak gyorsan – ez jó alapot adhat a beszerzői munkához. Ugyanakkor a beszerzési terület inkább kereskedelmi-vállalkozói szemléletet kíván: a beszerzők árajánlatokat kérnek be, tárgyalnak a beszállítókkal, elemzik a piacot és nyomon követik a készletszinteket. Ideális esetben legalább érettségi, de sokszor felsőfokú végzettség (pl. gazdálkodási-logisztikai diploma) szükséges, valamint elengedhetetlen a tárgyalóképes nyelvtudás és az üzleti kommunikációs készség. A targoncásból lett beszerző eleinte kisebb tételekkel foglalkozhat (pl. raktári fogyóeszközök rendelése), majd ahogy gyűlik a tapasztalat, komolyabb beszerzési projekteket is kaphat. A karrier anyagilag is vonzó: a beszerzők bére a logisztikai ügyintézőkénél jellemzően magasabb, tapasztalt szakemberek esetében akár nettó 2×-ese is lehet egy átlagos logisztikus bérnek. (Egy nyelveket beszélő, gyakorlott beszerző ma könnyen megkeres bruttó 800 ezer – 1 millió Ft körüli összeget, nagyvállalatnál még többet is.) Ide vezető út lehet például egy beszerzési asszisztensi állás megpályázása, vagy a raktári munka melletti esti képzés (pl. „Anyaggazdálkodó és beszerző” OKJ tanfolyam) elvégzése.

  • Anyagmozgatás automatizálási technikus: A logisztika jövője az automatizáció – egyre több raktárban alkalmaznak önvezető targoncákat, robotkarokat, automata raktárrendszereket. Ez egy új specializációt kíván: olyan technikusokat, akik értenek az automata berendezések programozásához és karbantartásához. Egy targoncás számára ez merőben más terület, de az ipari tapasztalat előnyt jelenthet. Át kell képeznie magát például ipari automatizálási technikusnak vagy PLC-programozónak, ami tipikusan technikusi vagy felsőfokú képzés útján lehetséges. Cserébe az automatizálási szakemberek iránt országosan (sőt, nemzetközileg) nagy a kereslet, így karrierjük hosszú távon is biztosított. Példa: Magyarországon egyes modern, magas polcos raktárakban már leltározó drónokat is használnak a készletellenőrzésre. Az Aeriu nevű hazai startup olyan drónpilótákat képzett ki raktári dolgozókból, akik két napos tréning után megtanulták a drónok irányítását és azóta a leltári folyamatokat gyorsítják. Jól mutatja ez, hogy a nyitott és tanulni vágyó targoncások előtt akár high-tech irányok is megnyílhatnak – a jövő „anyagmozgatói” már robotokkal és drónokkal dolgoznak majd.

Multinacionális cégek vs. KKV-k: milyen karrier várhat?

Nem mindegy, hogy egy munkavállaló óriásvállalatnál vagy inkább egy kisebb cégnél építi a karrierjét – a targoncás-raktáros pozícióból való előrelépés esélyeit is befolyásolja a cég mérete és kultúrája. Az alábbiakban összegezzük a főbb különbségeket:

  • Nagyvállalatok, multinacionális cégek: A multiknál rendszerint kidolgozott karrierút és szervezett belső képzések várják a dolgozókat. Nagy létszámú raktárakban több szintű vezetés van, így van hova előrelépni – akár horizontálisan (pl. más osztályra, adminisztratív területre), akár vertikálisan (csoportvezetőtől menedzseri szintig). Gyakran előnyt jelent a nyelvtudás és a jobb IT-ismeret, mert a nagyvállalatok nemzetközi környezetben működnek. A bérezés is általában magasabb: a nagyobb cégek komplexebb folyamatokat kezelnek, így többet is fizetnek a logisztikai szakembereknek. Például egy logisztikai ügyintéző Budapesten, egy multinál akár 20%-kal is többet kereshet ugyanazzal a tapasztalattal, mint egy kis cégnél vidéken. Emellett a multik sokszor kínálnak extrákat (cafeteria, magánegészségügy, bónuszok), és támogatják, hogy a dolgozók továbbléphessenek más országba vagy részleghez házon belül. Ugyanakkor a nagyvállalati közeg hierarchikusabb, specializáltabb: egy targoncás lehet, hogy csak egyféle feladatot végez (pl. komissiózás vagy kiszállítás előkészítés), de abban nagyon hatékonyan, viszont kevés rálátása van más területekre. Az előléptetés sokszor formális követelményekhez kötött (pl. bizonyos végzettség megléte, X év a cégnél).

  • Kis- és középvállalkozások (KKV-k): A kisebb cégeknél családiasabb légkör és rugalmasabb munkakörök jellemzők. Gyakori, hogy a targoncás-raktáros nem csak vezet, de csomagol, leltározik, sőt néha még ügyfelekkel is érintkezik – vagyis sokrétű tapasztalatot szerez. A karrierút itt kevésbé strukturált: lehet, hogy a raktárvezető egyben a tulajdonos, így nincs is sok vezetői szint. Ugyanakkor ha a cég növekszik, egy ügyes raktáros hamar a tulaj jobbkeze lehet, és informális előléptetéseket kaphat (pl. ő lesz a „mindenes” művezető). A KKV-knál általában kisebb a bürokrácia, döntéseket közvetlenebbül hoznak – így akár egy jó ötlettel vagy kezdeményezéssel is ki lehet tűnni, felelősséget vállalni. A bérezés viszont gyakran alacsonyabb a multikhoz képest, mivel a kisebb cégek nem mindig tudnak versenyezni a nagyok bérszintjével. Például egy kezdő targoncás bér vidéki KKV-nál közelebb lehet a minimálbérhez (nettó 200-250 ezer Ft), míg ugyanő egy nemzetközi cégnél nettó 300-350 ezret is kaphat induláskor. Cserébe a KKV-knál sokszor rugalmasságot kínálnak (részmunkaidő, beosztás igény szerint) és közvetlen elismerést: ha jól dolgozik valaki, azt azonnal látja a vezetőség, és jutalmazhatják béremeléssel vagy bónusszal egyéni megállapodás alapján. Összességében egy KKV-nál kevésbé kiszámítható a karrier – nincs előre lefektetett „séma” –, de a vállalkozó kedvűek gyorsabban kaphatnak összetettebb feladatkört. Sok múlik a cég egyedi helyzetén: egy dinamikusan fejlődő kisvállalatnál akár vezető pozícióig is felvihet az út, míg egy stagnáló családi vállalkozásnál lehet, hogy nincs hova előrelepni, viszont stabil, nyugodt munkahely marad.

Hosszú távú jövedelmi kilátások

Milyen fizetésekre számíthat az, aki targoncásként kezdi és folyamatosan fejlődik? Összefoglalva a 2025-re vonatkozó adatokat és trendeket:

  • Targoncavezető, raktáros: A kezdő bérek jellemzően bruttó 350–400 ezer Ft/hó körül indulnak egy átlagos cégnél, ami gyakran próbaidő alatt még alacsonyabb. Tapasztalattal és jó teljesítménnyel azonban elérhető a bruttó 500–600 ezer Ft sáv, sőt bizonyos helyeken (pl. hűtőraktár, veszélyes anyag raktár, éjszakai műszak) a pótlékokkal együtt nettó 350–400 ezer Ft körüli fizetés sem ritka. Kivételes esetben, különleges szaktudással (pl. magasemelésű targonca) a targoncások bruttó bére a 700 ezer Ft-ot is megközelítheti nagyvállalati környezetben. A fizikai munkakör miatt ugyanakkor hosszú távon érdemes váltani vagy előrelépni, mert a szervezet terhelése miatt kevesen maradnak évtizedekig targoncások.

  • Raktári műszakvezető / csoportvezető: A vezetői szintre lépve a felelősség növekedésével a kereset is nő. Országos adatok szerint a raktári műszakvezetők havi bruttó 600–750 ezer Ft között keresnek, az átlag ~700 ezer Ft. Ez függ a raktár méretétől és a műszakbeosztástól is (több műszakos rendben sok helyen műszakpótlék jár a vezetőknek is). Egy tapasztalt műszakvezető fizetése egyes nagyobb üzemekben akár megközelítheti a bruttó 800 ezret is, főleg ha a cég extra juttatásokat (bónusz, cafeteria) is ad. Hosszú távon a műszakvezetők jó eséllyel pályázhatnak raktárvezetői posztra, ami további ugrást jelent a fizetésben.

  • Raktárvezető: A teljes raktárért felelős vezetők bére a logisztikai szektor felső harmadában található. A medián bruttó bér ebben a pozícióban ~1,2 millió Ft/hó Magyarországon , de a sáv széles: kisebb cégeknél bruttó 600–800 ezer Ft is előfordulhat, míg egy multi központi raktárának vezetőjeként nem ritka az 1,5 millió Ft feletti havi bér. A raktárvezetők tipikusan részesülnek éves prémiumban is, jó teljesítmény esetén plusz egy-három havi bérnek megfelelő bónusszal. Kilátások: sok raktárvezető lép tovább logisztikai vezető (supply chain manager) vagy üzemvezető pozíciókba, amelyek még magasabb jövedelmet kínálnak – egy logisztikai vezető akár 1,5–2 millió Ft bruttót is megkereshet havonta egy nagyvállalatnál.

  • Logisztikai ügyintéző / adminisztrátor: Az irodai-logisztikai munkakörökben a bér skála valamelyest a fizikai raktári bérek felett indul, de a plafon is alacsonyabb lehet, mint a vezetői szinteken. Egy kezdő logisztikus bruttó ~400 ezer Ft körül keres , 3-5 év tapasztalattal pedig 500–600 ezer Ft körüli bér várható. Természetesen a nyelvtudás, végzettség sokat nyom a latban: egy több nyelven beszélő, diplomás logisztikus egy multinál ennél 10-20%-kal többet is kaphat. Hosszabb távon innen tovább lehet lépni például logisztikai vezetői pozíciókba, amelyek már milliós nagyságrendű fizetéssel járnak, de ehhez jellemzően magasabb végzettség és menedzsmentkészségek is kellenek.

  • Beszerző: A beszerzési területen általában magasabbak a bérek, mivel közvetlenül hatással vannak a cég költségeire és eredményére. Junior beszerzők bére 500–700 ezer Ft bruttó között mozog, de egy rutinos, jó tárgyaló beszerző nettó keresete akár a logisztikusok medián bérének duplája is lehet. Ez azt jelenti, hogy egy kiváló beszerző havi bruttó bére elérheti az 1–1,2 millió Ft-ot vagy még többet is (különösen multinacionális környezetben, ahol nagy volumenű beszerzéseket visz). Sok beszerző számára a következő lépés a beszerzési vezető pozíció, ami még magasabb – akár 1,5-1,8 milliós bruttó fizetéssel járó – állás lehet, illetve horizontálisan át lehet lépni például termékmenedzseri vagy ellátásilánc-menedzseri szerepkörökbe is.

  • Karbantartó és automatizálási szakemberek: A technikusi és mérnöki jellegű pozíciók bérei attól függnek, mennyire speciális a szaktudás. Egy elektrotechnikai vagy gépész karbantartó technikus bérsávja tipikusan 500 ezertől 800 ezer Ft bruttóig terjed – az iparág (gyártás vs. logisztika) és a munkarend (műszakos vagy normál idő) függvényében. Az automatizálási szakértők (pl. PLC programozók, robotikai mérnökök) ennél magasabb, gyakran 800 ezer – 1,2 millió Ft közötti fizetést is hazavisznek, mivel az ő tudásukra jelenleg nagy a kereslet, és szűkösebb a kínálat. Ezek a területek folyamatos tanulást igényelnek, de anyagilag is megéri: a digitalizáció előrehaladtával az ilyen szakemberek szerepe felértékelődik.

Összefoglalva: egy targoncás-raktáros számára 2025-ben kézzelfogható perspektívák vannak a munkaerőpiacon. A logisztikai szektorban tapasztalható munkaerőhiány és bővülés miatt nőnek a bérek és egyre több képzés indul a munkavállalók fejlesztésére. Aki ebben a szakmában dolgozik, annak érdemes kihasználnia a fejlődési lehetőségeket: legyen szó házon belüli előléptetésről vagy új képességek elsajátításáról. A fizikai alapmunkákból indulva is fel lehet jutni magasabb pozíciókba, és a jövedelmi kilátások megfelelő kitartással, tanulással kifejezetten kedvezőek hosszú távon. Ahogy a mondás tartja, “a logisztikában az igazán rátermettek számára határ a csillagos ég” – egy targoncáról induló karrier is elvezethet akár odáig, hogy a jövőben már automatizált raktárakat igazgassunk. 🚀

Címkék:

Hasonló posztok

Friss cikkek

Céget építek

Népszerű

Milyen targoncát válassz? – Elektromos, gázos vagy dízel?

Amikor a targonca típusok között keresgélsz, valószínűleg hamar feltűnik neked, milyen sok opcióval találkozol: elektromos targonca, gázüzemű targonca, dízel targonca, esetleg speciális feladatokra való hibrid modellek. Mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai, de döntő szerepet játszik a választásban a munkahelyed típusa, a költségkereted, a fenntarthatósági elvárásaid és a logisztikai folyamataid összetettsége. Ebben a cikkben...

Hogyan működik egy targonca?

Ha valaha is gondolkodtál azon, hogyan működik pontosan egy targonca, vagy mitől válik hatékony rakodógéppé, akkor jó helyen jársz. Sokan úgy képzelik el, hogy ez a masina csak egy emelőlappal felszerelt „kiskocsi”, pedig valójában meglepően összetett mechanika és sokrétű biztonsági rendszer dolgozik a háttérben. A targonca működése olyan műszaki és ergonómiai megoldások kombinációján alapul, amelyek...

Targoncavezetői jogosítvány megszerzésének folyamata

A targoncavezetői jogosítvány (hivatalos nevén gépkezelői jogosítvány targoncákra) megszerzése 2021–2022-ben átalakult jogszabályi keretek között zajlik. A korábbi OKJ-s Targoncavezető szakképesítés önálló képzésként megszűnt; helyette ma már gépcsoport-specifikus hatósági képzések és vizsgák vannak érvényben. Ez azt jelenti, hogy előzetes szakmai végzettség nélkül is lehetőség van közvetlenül a targoncakezelői tanfolyam elvégzésére és hatósági vizsgára, amelynek sikeres teljesítésével...

5 jel, hogy ideje lecserélni a targoncaflottádat

Vannak olyan helyzetek egy vállalkozás életében, amikor érdemes elgondolkodni azon, vajon a meglévő targoncaflottánk megfelel-e még a folyamatosan változó követelményeknek. A targonca a raktár vagy a telephely igáslova: napi szinten végez nehéz és precíziós munkát. Ahogy telnek az évek, az elavuló gépek egyre több problémát okozhatnak, és ez a pénztárcában, a biztonságban, valamint a működés...

Üzemeltető

Partnereink

© Copyright 2024