Targonca típusok és jellemzők

Címszavakban

A targoncák a modern logisztika és ipari termelés szinte nélkülözhetetlen gépei. A raktárakban, gyártócsarnokokban és szabad területeken végzett anyagmozgatási feladatok nagy részét ma már ezek a sokoldalú, speciális kialakítású emelő- és szállítóeszközök végzik. Ugyanakkor a „targonca” fogalom első hallásra gyakran csak egy homlokvillás, négykerekű gépet idéz fel bennünk, holott számos különböző típus, kivitel, meghajtási mód és felhasználási terület létezik. Ebben az átfogó áttekintésben bemutatom, hogyan csoportosíthatók a targoncák – kezelői pozíció, meghajtás, elvégezhető műveletek, emelési magasság és egyéb szempontok alapján. Részletesen szót ejtek jellemzőikről, előnyeikről, és arról, hogy milyen feltételek mellett üzemeltethetők biztonságosan és hatékonyan ezek a gépek.

A kezelő pozíciója szerinti csoportosítás

Az egyik legegyszerűbb módja a targoncák csoportosításának, ha aszerint nézzük őket, hogy hol helyezkedik el a kezelő a gép működése közben. Ez a szempont alapvetően befolyásolja a targonca méretét, fordulékonyságát, a munka ergonómiáját és azt, milyen feladatokra alkalmas a gép. A kezelő pozíciója alapján három fő csoportot különböztetünk meg:

  • Gyalogkíséretű targonca
  • Vezetőállásos targonca
  • Vezetőüléses targonca

Ezen kívül léteznek még vezető nélküli (automata vagy távvezérlésű) targoncák is, amelyeket jellemzően AGV-ként (Automated Guided Vehicle) vagy AMR-ként (Autonomous Mobile Robot) emlegetnek bizonyos szakmai körökben. Ezeknél a gépeknél a kezelő közvetlen jelenléte nem szükséges, hiszen szenzorokkal, térképező rendszerrel és/vagy külső irányítással közlekednek.

Gyalogkíséretű targonca

A gyalogkíséretű targonca a legegyszerűbb kialakítású: a kezelő gyalogosan, a gép mellett vagy mögött sétálva irányítja. Jellemzően kisebb teherbírású és mérsékeltebb emelési magassággal rendelkező gépek tartoznak ide. Gyakran elektromos meghajtásúak, de léteznek kézi emelésű verziók is (például a kézi raklapemelő, amit a köznyelv gyakran „béka” néven emleget). Előnyeik közé tartozik a rendkívül fordulékony kialakítás, a kisebb méret, és hogy szűk helyen is jól kezelhetők. Általában raktárakban, üzletekben, szűk folyosókon történő palettamozgatásra használják. Hátrányuk, hogy a kezelőnek folyamatosan gyalogolnia kell, így nagy távolságok megtétele vagy magas emelési feladat esetén kevésbé hatékonyak. Emellett a biztonságos üzemeltetés megköveteli, hogy a kezelőnek jó rálátása legyen a gépre és a környezetre, mivel nincs külön védőkeret vagy fülke.

Vezetőállásos targonca

A vezetőállásos targonca abban különbözik, hogy a kezelőnek van egy ráálló platformja vagy vezetőfülkéje, ahol álló helyzetben tartózkodik a gép irányítása közben. Ez a megoldás továbbra is kompakt, viszont a kezelőnek kényelmesebb, gyorsabb mozgást tesz lehetővé, mint a folyamatos gyaloglás. Az ilyen targoncák gyakran raktári alkalmazásoknál bukkannak fel: például komissiózó targoncák, tolóoszlopos targoncák, vezetőállásos raklapszállítók. Előnyük, hogy a kezelő gyorsabban fel- és leszállhat, rálát a rakományra, és a gép fordulékonysága is kiváló. Jellemzően beltéri használatra tervezik őket, és általában elektromos meghajtásúak, hiszen zárt térben fontos a csendes és kipufogógáz-mentes üzemmód.

Vezetőüléses targonca

A vezetőüléses targonca a legismertebb, klasszikus formájú targonca, amelynél a kezelő egy ülésben foglal helyet, rendszerint kormánykerékkel, pedálokkal (gáz, fék, esetleg kuplung vagy haladási irányváltó), és számos kezelőkar vagy joystick áll a rendelkezésére az emelés, villadöntés, oldalmozgatás stb. vezérlésére. Ez a kategória magában foglalja a homlokvillás dízel- vagy elektromos targoncákat, valamint a nehéz teherbírású, kültérre is tervezett gépeket. A kezelőülés kényelme, a védőkeret (ROPS) és a munkavédelmi eszközök (biztonsági öv, esetleg kabin, légkondicionálás) mind azt szolgálják, hogy hosszabb műszakok alatt is biztonságosan és ergonomikusan lehessen dolgozni. A vezetőüléses targoncák óriási választéka létezik, a könnyű raktári feladatokra kifejlesztett ~1 tonnás elektromos típusoktól egészen a több tucat tonna teherbírású, dízeles kültéri óriásokig.

Vezető nélküli targoncák

Röviden érdemes kitérni a vezető nélküli, automata vagy távvezérlésű targoncákra is. Ezek a gépek az utóbbi években egyre nagyobb teret nyernek, főként nagyobb logisztikai központokban, ahol az útvonalak, feladatok erősen ismétlődő jellegűek. A szenzorok, kamera- és lézeralapú navigációs rendszerek segítségével akár teljesen önállóan közlekednek a raktárban, rakodnak, és a megfelelő helyre viszik a rakományt. Előnyük, hogy kiküszöbölik az emberi hibát, éjjel-nappal, megszakítás nélkül dolgozhatnak, és precíz adatokat szolgáltatnak a raktári szoftvereknek. A kezdeti beruházás viszont drága, és a működési környezet kialakítása (pl. jelölések, szenzorok, biztonsági rendszer) is jelentős befektetést igényel.

A meghajtás módja szerinti csoportosítás

A meghajtás módja alapvetően meghatározza, hogy a targonca milyen környezetben használható optimálisan, milyen lesz az üzemanyag-ellátás megszervezése, és mennyire környezetkímélő a működése. Alapvetően három nagy kategóriát különböztetünk meg:

  • Belső égésű motoros (dízel, benzin/ottó, gázüzemű)
  • Elektromos
  • Kombinált (hibrid megoldások, ritkábban előforduló üzemanyagcellás modellek)

Belső égésű motoros targoncák

A dízel vagy ottó/gázüzemű (LPG, CNG) targoncák előnye, hogy nagyon strapabírók és kevésbé érzékenyek a kültéri körülményekre (por, hideg, egyenetlen talaj). Általában nagyobb teherbírásra tervezték őket, és a teher gyors, könnyű tankolással (dízel vagy palackcsere) megoldható. Ezért ha hosszú műszakokban, szabadtéri vagy ipari-telepi környezetben kell dolgozni, gyakran belső égésű motoros targoncát választanak. Hátrány, hogy kipufogógázok termelődnek, ami zárt térben (megfelelő szellőzés nélkül) problémás lehet, különösen a dízelek esetén. A gázüzemű targoncák kevésbé terhelik a levegőt, de még mindig nem zéró kibocsátásúak. Ráadásul jellemző a magasabb zajszint is, összehasonlítva az elektromos modellekkel.

Elektromos targoncák

A villamosmotoros vagy akkumulátoros targoncák egyik legnagyobb erőssége, hogy zéró helyi emisszióval működnek, így ideálisak zárt térben, raktárakban, élelmiszeriparban vagy gyógyszeripari gyártósoroknál. Emellett csendesebbek, nincs üresjárati motorzaj vagy füst. Az elektromos targonca általában gyorsabban reagál a vezérlőutasításokra (emelés, haladás), ami javítja a termelékenységet. Hátrányként említhető a töltési idő (6–8 óra), ami megköveteli a töltőinfrastruktúra kialakítását és a jó szellőzésű, robbanásveszélytől mentes töltőhely biztosítását, mivel az akkumulátorok töltésekor hidrogéngáz szabadulhat fel. Ha 8 órás folyamatos műszakban dolgozik a gép, és nincs idő közben tölteni, akkor cserélt elemekre (akkutelepekre) van szükség, hogy ne álljon le a munka. A telepek súlya (több száz kg) és a töltés megszervezése logisztikai pluszfeladat, de cserébe kevésbé terheljük a környezetet, és jelentős üzemanyag-költséget spórolhatunk az áramár függvényében.

Kombinált (hibrid) targoncák

Ritkább, de létező kategória a kettős üzemű (például benzin–LPG) targonca, ahol a motor képes váltani a kétféle üzemanyag között. Van, ahol hibrid meghajtás (dízelmotor + villamos rásegítés) jelenik meg, noha ez még kevéssé elterjedt a targoncaszegmensben. Újabban a hidrogén üzemanyagcellás targoncák is felbukkannak, ahol a hidrogénből termelt áram hajtja az elektromos motort, miközben csak vízpára keletkezik kipufogógázként. Ezek azonban egyelőre drága és speciális infrastruktúrát igénylő megoldások, ezért csak meghatározott, erősen környezettudatos vállalatok alkalmazzák nagyobb számban (főleg Észak-Amerikában és Nyugat-Európában).

Az elvégezhető műveletek szerinti csoportosítás

A targoncákat nemcsak az alapján lehet megkülönböztetni, hogy hol ül vagy áll a kezelő, illetve milyen motorral működnek, hanem az alapján is, hogy milyen feladatra készültek – azaz milyen munkaműveleteket látnak el. Alapvető kategóriák:

  • Szállító targoncák (saját rakfelület, lehet rögzített vagy billenthető)
  • Vontató targoncák (pótkocsik, utánfutók vontatására, rakfelület vagy emelőszerkezet nélkül)
  • Emelőtargoncák és emelőkocsik
  • Különleges rendeltetésű, speciális gépek (pl. komissiózó targoncák, rendszertargoncák, oldalvillás targoncák stb.)

Szállító targoncák

Amikor a targonca nemcsak emelni képes, hanem saját, rögzített vagy billenő rakfelülettel is rendelkezik, szállító targoncának nevezhetjük. Különlegességük, hogy a rakomány a targonca testén kap helyet, nem pusztán a villákon. Ilyen kialakítás ritkább, de bizonyos iparágakban hasznos, ahol nagy felületű, de nem feltétlenül nehéz árukat kell mozgatni, és nem raklapon.

Vontató targoncák

A vontató targoncák – vagy néha „vontató járművek” – valójában a teher szállítását pótkocsik vagy utánfutók által végzik. Ezeknek a gépeknek nincs emelőszerkezetük, se rakfelületük; a feladatuk a húzás. Gyakoriak például autógyárak logisztikai folyamataiban, ahol kis vontatmányokkal mozgatják az alkatrészeket az összeszerelés különböző pontjai között. Előnyük a nagy vontatási kapacitás és a nagy sebesség, hátrányuk, hogy nem tudnak önállóan emelni vagy rakodni.

Emelőtargoncák és emelőkocsik

Ez a legklasszikusabb kategória, amely a rakomány tényleges megemelésére és mozgatására szolgál. Ide tartoznak a homlokvillás targoncák, a tolóoszlopos targoncák, a komissiózó gépek, a gyalogkíséretű emelők stb. A legelterjedtebb megoldás a homlokvillás kialakítás, ahol a teher a targonca elején lévő villákra kerül, és az emelőoszlop segítségével emelhető magasabbra. Az emelési magasság, a teherbírás és a kialakítás változatos, így ezen belül is számos altípus létezik.

Különleges rendeltetésű targoncák

Ebbe a körbe tartoznak a speciális szerkezeti kialakítású gépek, amelyeknél a „klasszikus” homlokvillás formától eltérnek. Például a komissiózó targoncák, ahol a kezelő felemelkedik a rakománnyal együtt a polcok magasságába, hogy darabárut válogasson; a rendszertargoncák, amelyek keskeny folyosókon is képesek haladni, gyakran oldalsó emeléssel vagy forgó villával; vagy a négyutas targoncák, amelyek mind a négy irányba tudnak haladni (előre, hátra, oldalra), és így hosszú áruk, gerendák mozgatására ideálisak. Ezek a targoncák gyakran nagymértékben testre szabhatók, a felhasznált anyag típusának és a raktározási rendszernek megfelelően.

Az emelési magasság szerinti csoportosítás

Az emelési magasság kérdése kulcsfontosságú a raktárakban, polcrendszerekben. Eszerint is csoportosíthatók a targoncák:

  • Kis magasságig emelő: Általában néhány száz millimétertől legfeljebb 1–2 méterig (például gyalogkíséretű emelő).
  • Közepes magasságig emelő: 3–5 méteres emelési magasság jellemző, például a standard homlokvillás targoncák.
  • Nagy magasságig emelő: 6–12 méter vagy annál is több (akár 15–17 métert is elérhet komissiózó és tolóoszlopos targonca). Itt már speciális oszlop- és emelőrendszereket alkalmaznak a kellő stabilitás és a biztonság fenntartása érdekében.

A magas emelésnél elengedhetetlen a stabil masztkialakítás, a precíz dőlés- és oldalmozgatás (side shift), valamint gyakran szenzoros vagy kamerás kiegészítők, hogy a kezelő jól lásson. Ezeknél a targoncáknál a környezeti feltételek is fontosak: a raktár belmagassága, a padló teherbírása, és a polcrendszer kialakítása, hiszen a gép által kifejtett terhelés jelentős lehet nagy magasságban végzett munka során.

Kialakításból adódó előnyök

Bár a targoncákat sokféle szempont szerint csoportosíthatjuk, közös jellemzőjük, hogy hátsókerék-kormányzásúak. Ez a megoldás rendkívül fordulékonnyá teszi a szerkezetet, hiszen a hátsó kerekek viszonylag nagy szögben mozgathatók. Néhány targonca akár helyben megfordulásra is képes (szűk fordulósugárral), ami a raktári polcsorok között hatalmas előnyt jelent. Mivel a teher (raklap) jellemzően elöl helyezkedik el, az ellensúly vagy az akkumulátor legtöbbször a gép hátsó részében kap helyet. Ez a kialakítás egyben könnyebbé teszi a kormányzást, hiszen a nehéz teher a fix (nem kormányzott) tengelyre kerül. A stabilitás szempontjából viszont figyelni kell a teher tömegközéppontjára: a gép ne boruljon előre vagy oldalra.

A targonca megfogószerkezetei (villák, billenthető vagy forgatható adapterek, dobmegfogó, hordóemelő, csúsztatólapos kiegészítők) is cserélhetők, testre szabhatók a szállítandó anyag típusához. Ez adja a targoncák egyik legnagyobb rugalmasságát: raklapokat, dobozokat, rácsos konténereket, akár tekercseket vagy hengeres tárgyakat is lehet speciális megfogóeszközzel emelni és mozgatni.

Üzemeltetés körülményei, feltételei

Nem elég a megfelelő targonca típust és meghajtást kiválasztani, gondoskodni kell arról is, hogy a munkaterület alkalmas legyen a gép biztonságos üzemeltetésére. Ide tartoznak a következők:

  • Padozat, talajviszonyok: A targoncák csak megfelelő teherbírású és egyenletes (lehetőleg sík) talajon képesek közlekedni. A gyalogkíséretű típusoknál például ajánlott a műgyantás, sima padló, míg kültéri nagy teherbírású homlokvillás targoncáknál az aszfalt vagy a megerősített beton is megteszi. Az egyenetlen, kavicsos terep koptatja a kerekeket, megnöveli a meghibásodás esélyét és csökkenti a stabilitást. Ha beltérben használunk dízeles vagy benzines targoncát, a padló épsége mellett különösen a légcsere és a szellőztetés is kritikus szempont.
  • Szellőztetés: Belső égésű motoros targoncáknál a keletkező kipufogógáz (szén-monoxid, nitrogén-oxidok) szellőzést igényel. Alacsony légköbméter esetén gyorsan veszélyes szintre emelkedhetnek a káros anyagok, ezért zárt térben csak megfelelő légcserével szabad üzemeltetni őket. A gázüzemű targoncák kevesebb károsanyagot bocsátanak ki, de szellőztetés akkor is kell. Az elektromos típusok ilyen szempontból sokkal tisztábbak, zéró emissziósak, de az akkumulátortöltés során keletkező hidrogéngáz miatt egy jól szellőztetett töltőhelyiségre van szükség.
  • Környezet és időjárás: A fagyos, nedves útburkolat a tapadást rontja – a targonca kerekei megcsúszhatnak, így a kezelőnek nagyon körültekintően kell manővereznie. A gázüzemű targoncák reduktora extrém hidegben lefagyhat, emiatt a téli szabadtéri használat nehézségekkel járhat. Az elektromos gépek nagy hidegben gyorsabban merítik az akkumulátort. Mindezeket érdemes számításba venni a munkafolyamatok szervezésekor.
  • Munkavédelmi előírások: Csak megfelelő képzettséggel (targonca jogosítvány) rendelkező személy vezetheti a targoncát, a kezelői pozíció szerint is lehetnek eltérések a jogosítvány típusában. A gépkezelőnek kötelező a biztonsági öv használata, a védőkesztyű, a védősisak vagy más, a munkakörnyezet által előírt felszerelés. A rendszeres műszaki szemlék, a világbiztonsági ellenőrzés és a karbantartás is törvényben előírt.

Ha mindezekre odafigyelünk, akkor a targonca biztonságos és hatékony társ a mindennapos anyagmozgatásban. A helytelen üzemeltetés vagy a nem megfelelő munkakörnyezet azonban balesethez, meghibásodáshoz és kieső termelési időhöz vezethet.

A villamosmotoros targoncák részletesebb előnyei és hátrányai

A megbeszéltek alapján érdemes egy kicsit bővebben kitérni a villamosmotoros targoncák sajátosságaira, hiszen egyre többen használják őket belső logisztikai feladatokra:

Előnyök:

  • Csendes üzem: zárt térben is kényelmesebb, kevesebb zajterhelés
  • Zéró lokális emisszió: nem szennyezi a levegőt sem szén-monoxiddal, sem korommal
  • Nincs üresjárati fogyasztás: a motor csak akkor vesz fel energiát, ha ténylegesen mozgatja a gépet vagy emel
  • Gyors reagálás: a villanymotor nagy forgatónyomatékot ad kis fordulatszámon, segít a hatékony anyagmozgatásban

Hátrányok:

  • Hosszú töltési idő: 6–8 óra is lehet, ha teljesen lemerült az akkumulátor
  • Töltőberendezés és megfelelő szellőzés szükséges: az akkumulátorok töltésekor hidrogéngáz keletkezhet, amely robbanásveszélyes
  • Akkutelepcserére szükség lehet: több műszak esetén a telep akár nem bírja a teljes műszakot
  • Nagy teleptömeg: maga az akkumulátor igen nehéz, ami befolyásolja a gép szerkezetét

Mindezek miatt az elektromos targoncákat főleg beltéri, tiszta és csendes üzemet igénylő alkalmazásokban részesítik előnyben, ahol megbízható töltőállomás és elegendő idő áll rendelkezésre a telep feltöltésére, vagy van rotációs akkucserélő rendszer.

A belsőégésű motoros targoncák részletesebb előnyei és hátrányai

Akad azonban számos helyzet, ahol a belső égésű motoros gépek nyújtanak jobb megoldást:

Előnyök:

  • Rugalmas üzemanyag-utánpótlás: a tankolás/dízelutántöltés vagy a gázpalack-csere gyors, nincs hosszú várakozási idő
  • Strapabíróság: jobban bírják a kültéri és zord körülményeket, kevésbé érzékenyek a hőmérséklet-ingadozásra vagy porra
  • Erős, nagy teherbírás: a nagyméretű rakományok, szabadtéri feladatok során is jól teljesítenek

Hátrányok:

  • Légszennyezés: főként a dízelmotoros targoncák füstkibocsátása magas (gázüzeműeknél kisebb a szennyezés)
  • Zajos üzem: zárt térben zavaró lehet
  • Üresjárat: a motor alapjáraton is fogyaszt és kibocsát (ha nincs automatikus motorleállító rendszer)
  • Robbanásveszélyes üzemanyag: a benzin, gáz (LPG) kezelésénél előírásoknak kell megfelelni

Így a dízel targoncák a nagy teherigényű, kültéri, gyakori feladatokra kiválóak, ahol nincs gond a kipufogógáz-ártalommal. A gázos targoncák pedig valamivel tisztább üzeműek és beltérben is korlátozottan alkalmazhatók, ha van elégséges szellőztetés és a lehetséges szivárgásokra is odafigyelnek. Összességében a motoros targoncák jobbak hosszú folyamatos munkára, míg az elektromosak inkább a környezetkímélő, csendes, zárt téri feladatokra bizonyulnak ideálisnak.

Összefoglalás: a targonca típusok előnyei és üzemeltetési feltételei

A fenti csoportosítás alapján látható, hogy a targoncák kiválasztása mindig sokrétű szempont: függ a kezelői pozíciótól (gyalogkíséretű, vezetőállásos, vezetőüléses, vezető nélküli), a meghajtás típusától (belső égésű vagy elektromos), a konkrét feladattól (szállító, vontató, emelő, speciális komissiózó), valamint az emelési magasságtól. Emellett fontos a kialakítás és a rendelkezésre álló munkatér: hol használjuk, mekkora a folyosószélesség, milyen a padló, van-e szellőztetés, milyen hőmérséklet uralkodik, stb.

A kialakításból adódó előnyök közé tartozik a targoncák fordulékonysága (hátsókerék-kormányzás), testre szabható felépítés (különböző villák, adapterek cseréje), és az, hogy a kezelő kényelmesen dolgozhat a védőkeretben vagy fülkében. A villamosmotoros targoncák csendesek és zéró helyi emisszióval működnek, ami a beltéri munkák szempontjából ideális. Hátrányuk a töltésidő és a töltőinfrastruktúra szükségessége. A dízel és benzin/gázos modellek nagy terhelést is bírnak, könnyebb az üzemanyag-utánpótlásuk, de kipufogógáz-termelésük miatt zárt térben csak erős szellőztetéssel használhatók, hangosabbak és veszélyes anyagokkal dolgoznak.

Az üzemeltetési körülményeket is szem előtt kell tartani: a padló teherbírása, a csúszásmentes burkolat, a megbízható szellőztetés, a hőmérséklet és a nedvesség mind befolyásolja, mennyire alkalmas egy adott targonca típus. A gyalogkíséretű gépek esetén például a műgyantás padló javasolt, míg a kültéri dízeleseknek stabil aszfalt vagy beton alap szükséges. A beltéri térfogat, légköbméter és légcsere főleg a belső égésű motoros modelleknél fontos, nehogy káros füstgázkoncentráció alakuljon ki.

Mindebből következően, amikor targoncát választunk, a komplex szempontok mérlegelése a kulcs. Az adott anyagmozgatási feladat, a munkaterület jellemzői, az üzemeltetési körülmények (kültér, beltér, hőmérséklet, levegőminőség), a kívánt teherbírás és emelési magasság, valamint a meglévő infrastruktúra mind-mind befolyásolják a végső döntést. A helyes választás eredménye egy megbízható, hatékony és biztonságos munkagép, ami hosszú távon is megtérülő befektetést jelent a cég számára.

Megfelelő karbantartással, képzett kezelővel és munkavédelmi előírások betartásával a targoncák nagymértékben képesek hozzájárulni a logisztikai és ipari folyamatok gördülékeny lebonyolításához. Ha pedig a technológiát, a munkafolyamatok szervezését és a környezeti feltételeket gondosan összehangoljuk, akkor a megfelelő targonca típus valóban minden helyzetben a legjobb teljesítményt nyújthatja – legyen szó kültéri rakodásról, beltéri polcos komissiózásról vagy akár vezető nélküli, automata anyagmozgatásról a jövő raktáraiban.

Címkék:

Hasonló posztok

Friss cikkek

Céget építek

Népszerű

Milyen targoncát válassz? – Elektromos, gázos vagy dízel?

Amikor a targonca típusok között keresgélsz, valószínűleg hamar feltűnik neked, milyen sok opcióval találkozol: elektromos targonca, gázüzemű targonca, dízel targonca, esetleg speciális feladatokra való hibrid modellek. Mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai, de döntő szerepet játszik a választásban a munkahelyed típusa, a költségkereted, a fenntarthatósági elvárásaid és a logisztikai folyamataid összetettsége. Ebben a cikkben...

Hogyan működik egy targonca?

Ha valaha is gondolkodtál azon, hogyan működik pontosan egy targonca, vagy mitől válik hatékony rakodógéppé, akkor jó helyen jársz. Sokan úgy képzelik el, hogy ez a masina csak egy emelőlappal felszerelt „kiskocsi”, pedig valójában meglepően összetett mechanika és sokrétű biztonsági rendszer dolgozik a háttérben. A targonca működése olyan műszaki és ergonómiai megoldások kombinációján alapul, amelyek...

Targoncavezetői jogosítvány megszerzésének folyamata

A targoncavezetői jogosítvány (hivatalos nevén gépkezelői jogosítvány targoncákra) megszerzése 2021–2022-ben átalakult jogszabályi keretek között zajlik. A korábbi OKJ-s Targoncavezető szakképesítés önálló képzésként megszűnt; helyette ma már gépcsoport-specifikus hatósági képzések és vizsgák vannak érvényben. Ez azt jelenti, hogy előzetes szakmai végzettség nélkül is lehetőség van közvetlenül a targoncakezelői tanfolyam elvégzésére és hatósági vizsgára, amelynek sikeres teljesítésével...

5 jel, hogy ideje lecserélni a targoncaflottádat

Vannak olyan helyzetek egy vállalkozás életében, amikor érdemes elgondolkodni azon, vajon a meglévő targoncaflottánk megfelel-e még a folyamatosan változó követelményeknek. A targonca a raktár vagy a telephely igáslova: napi szinten végez nehéz és precíziós munkát. Ahogy telnek az évek, az elavuló gépek egyre több problémát okozhatnak, és ez a pénztárcában, a biztonságban, valamint a működés...

Üzemeltető

Partnereink

© Copyright 2024