Targoncavezetői jogosítvány megszerzésének folyamata

Címszavakban

A targoncavezetői jogosítvány (hivatalos nevén gépkezelői jogosítvány targoncákra) megszerzése 2021–2022-ben átalakult jogszabályi keretek között zajlik. A korábbi OKJ-s Targoncavezető szakképesítés önálló képzésként megszűnt; helyette ma már gépcsoport-specifikus hatósági képzések és vizsgák vannak érvényben. Ez azt jelenti, hogy előzetes szakmai végzettség nélkül is lehetőség van közvetlenül a targoncakezelői tanfolyam elvégzésére és hatósági vizsgára, amelynek sikeres teljesítésével államilag elismert gépkezelői jogosítványt kapunk. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a jogosítvány megszerzésének lépéseit és feltételeit 2025-ben, a magyarországi előírásoknak megfelelően.

Targonca vizsga

A képzés időtartama és menete

A targoncavezető tanfolyam viszonylag rövid idő alatt elvégezhető. Tipikus esetben a teljes képzés – beleértve az elméleti oktatást, a gyakorlati felkészítést és a vizsgákat – körülbelül 3 hetet vesz igénybe. A tanfolyamok általában havi rendszerességgel indulnak, és akár munka mellett is elvégezhetők rugalmas ütemezéssel.

A képzés során elméleti oktatás és gyakorlati vezetés egyaránt van. Az elméleti tananyag jellemzően ~24 órányi oktatást jelent, amelyet többnyire 3 nap alatt (napi 8 tanóra) sajátítanak el a résztvevők. Az elméleti modulok témakörei a munkavédelem, üzemeltetés és a gépspecifikus ismeretek (lásd lejjebb). A modern képzéseknél lehetőség van e-learning formában is elsajátítani az elmélet nagy részét, így otthon, saját tempóban készülhet fel a hallgató. A gyakorlati képzés óraszáma változó – általában néhány óra gépkezelési gyakorlat gépcsoportonként –, és egyéni beosztás szerint zajlik, gyakran a képző intézménnyel egyeztetett időpontokban. A gyakorlat során valódi targoncákon tanulják meg a kezelést és a vizsgán is számonkért manővereket.

Összefoglalva: Ideális esetben ~3 héten belül megszerezhető a jogosítvány, ha a tanfolyam és a vizsga egymást követően lezajlik. Természetesen ez függ a tanfolyam indulási időpontjától és a vizsga szervezésétől is – a vizsgaközpontok (pl. KAV) rendszerint havonta vagy gyakrabban szerveznek vizsgákat, így a képzés befejezése után rövid várakozással lehet vizsgázni.

Elméleti és gyakorlati vizsgakövetelmények

A targoncavezetői jogosítvány megszerzéséhez hatósági vizsgát kell tenni, amely elméleti és gyakorlati részből áll. Az elméleti vizsga jelenleg három fő tantárgyból, három szóbeli vizsgarészből épül fel :

  • Általános munkavédelmi és elsősegélynyújtási ismeretek – a biztonságos munkavégzés szabályai, védőeszközök, baleset-megelőzés és alapfokú elsősegély témaköre.

  • Általános üzemeltetési és technológiai ismeretek – a gépek működésének alapelvei, üzemeltetés, karbantartás, anyagmozgatási technológiák.

  • Szakirányú, gépspecifikus ismeretek – kifejezetten a választott targonca típusára (gépcsoportjára) vonatkozó műszaki és kezelési tudnivalók.

Az elméleti vizsga során a vizsgabizottság szóban kérdez ezekből a témakörökből, és a jelöltnek adott tételsor alapján kell bizonyítania a felkészültségét. Fontos kiemelni, hogy a 2022-től bevezetett rendszerben már azok is vizsgáznak elméletből, akik korábban nem szereztek OKJ bizonyítványt – a teljes elméleti képzés és vizsga integrálva lett a tanfolyamba. (Ugyanakkor bizonyos mentességek léteznek, lásd lentebb.)

A gyakorlati vizsga alkalmával a jelentkezőnek ténylegesen vezetnie kell a targoncát, végrehajtva a vizsgabiztos által előírt manővereket és feladatokat. Minden választott targoncatípusra külön gyakorlati vizsgafeladatot kell teljesíteni. Például egy vezetőüléses targonca kategóriára vizsgázónak általában raklapok felvételét, mozgatását, polcra történő be- és kitárolását, szűk helyen manőverezést stb. kell bemutatnia előírt sorrendben. A vizsgafeladatok az adott gépcsoport sajátosságaihoz igazodnak – a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) által kiadott segédanyagok és videók is szemléltetik, milyen műveleteket várnak el egy például vezetőüléses targonca kezelésénél.

Mentességek, könnyítések: Az új rendszer lehetővé teszi, hogy aki korábban már rendelkezik megfelelő szakképesítéssel vagy gépkezelői vizsgával, mentesüljön bizonyos vizsgarészek alól. Ha a jelentkező rendelkezik a vizsgázni kívánt gépcsoporthoz tartozó régi OKJ-s bizonyítvánnyal, akkor felmentést kap az teljes elméleti képzés és vizsga alól, és csak gyakorlati vizsgát kell tennie az adott gépre. Továbbá, ha már van gépkezelői jogosítványa és az elmúlt 5 évben tett sikeres hatósági vizsgát valamely gépcsoportból, akkor egy újabb gépcsoport megszerzésekor mentesül a két általános elméleti tantárgy (munkavédelem és üzemeltetés) vizsgája alól – ilyenkor csak a gépspecifikus elméletből és a gyakorlati részből kell vizsgázni. Ezek a könnyítések gyorsítják a folyamatot azok számára, akik már rendelkeznek releváns tudással vagy tapasztalattal.

A vizsga sikeres letétele után a jelölt gépkezelői jogosítványt kap. Ez egy kisméretű, műanyag kártya (gyakran “sárga kártya” néven említik a színe miatt), amely tartalmazza a jogosultságokat (mely gépcsoportokban vizsgázott le). Maga a jogosítvány határozatlan ideig érvényes, de csak érvényes orvosi alkalmasság mellett használható. Az orvosi alkalmasság lejártát követően a jogosítványt fel kell függeszteni, amíg az újabb (időszakos) orvosi vizsgálat meg nem történik, de ilyen módon a gépkezelői engedély korlátlan ideig meghosszabbítható az egészségügyi feltételek teljesülése esetén.

Targonca bizonyítvány

Targoncatípusok és gépkezelői jogosítvány kategóriák

A targoncák többféle kivitelben és rendeltetéssel léteznek, ezért a jogosítvány megszerzésekor meg kell határozni, milyen típusú targoncára szeretnénk képesítést szerezni. A jogszabály gépcsoportok szerint kategorizálja a targoncákat, és a gépkezelői jogosítványba az adott gépcsoport kódszámát jegyzik be. Fontos tudni: az egyes gépcsoportokra megszerzett jogosultság nem általánosítható más típusokra – csak az a targoncaféle kezelhető önállóan, amelyre vizsgáztunk. A leggyakoribb targonca gépcsoportok és kategóriák a következők:

  • 3312 – Gyalogkíséretű targonca: Olyan kis targoncák (pl. elektromos raklapszállítók, kis emelésű raktári targoncák), amelyeket a kezelő gyalogosan kísérve irányít. Ezeknél a kezelő nem ül vagy áll a gépen, hanem mellette sétál. Ide tartoznak a kézi vezetésű raklapemelők, elektromos békák stb.

  • 3313 – Vezetőállásos targonca: Ebbe a kategóriába azok a targoncák tartoznak, amelyeket a kezelő ráálló platformon vagy vezetőállásban vezet. Gyakori példája a raktári komissiózó targonca, ahol a kezelő álló testhelyzetben irányítja a gépet. Ide sorolhatók a lehajtható platformos targoncák is, amelyeknél a kezelő akár gyalogkíséretű módban vagy ráállva is használhatja a gépet.

  • 3324 – Vezetőüléses targonca: A klasszikus értelemben vett targonca, amelynél a kezelő ülő helyzetben vezeti a gépet. Ide tartoznak a homlokvillás emelőtargoncák, ellensúlyos targoncák és minden olyan targonca, amelynél a kezelő számára ülés van kialakítva (függetlenül a hajtóanyagtól – lehet elektromos, gázüzemű vagy dízel –, illetve a teherbírástól vagy a villa elhelyezkedésétől). Ez a legelterjedtebb targoncatípus a raktárakban és telephelyeken.

Egy tipikus vezetőüléses (3324 kategóriájú) targoncát – jelen esetben egy ellensúlyos homlokvillás emelőtargoncát – láthatunk. Az ilyen gép kezeléséhez vezetőüléses targonca jogosítvány szükséges.

  • 3327 – Vontató targonca: Ez egy speciális kategória, amelyet 2021-ben vezettek be a szabályozásba. Olyan vontató feladatokra tervezett járművek tartoznak ide, amelyekkel nincs emelés, csak húzás/vontatás történik (például kis ipari vontatók, ún. “Milkrun” vontatók a gyárakban). A kezelő állhat vagy ülhet rajtuk, de a lényeg, hogy áruszállító kocsikat, utánfutókat vontatnak a telephelyen belül. Ehhez külön vontató targonca vizsgát kell tenni.

  • 3336 – Autonóm komissiózó targonca: Egy újonnan megjelölt kategória, amely önjáró, autonóm targoncákat foglal magába. Ezek a gépek emberi beavatkozás nélkül, automatizáltan képesek anyagokat mozgatni (például AGV – Automated Guided Vehicle rendszerek). Mivel még kevésbé elterjedtek, a definíciója kevésbé egyértelmű; a lényege, hogy ha a targoncát önálló vezérlésű rendszer irányítja, akkor ebbe a kategóriába tartozik. Erre a gépcsoportra is külön vizsgát lehet tenni, bár ritkán keresik, inkább nagyobb raktáraknál merül fel igényként.

A fenti gépcsoportok közül bármelyikre vagy akár többre is lehet jogosítványt szerezni. Lehetőség van rá, hogy valaki akár egyszerre több targoncatípusból vizsgázzon le – például kombinált tanfolyam keretében 3312+3324 kategóriát szerezzen párhuzamosan. Ilyen esetben a tanfolyam is kiterjed mindkét géptípus ismereteire, a vizsgán pedig mindegyikre külön gyakorlati feladat és gépspecifikus szóbeli tétel jut. Az általános munkavédelmi és üzemeltetési vizsgarészeket viszont csak egyszer kell teljesíteni, nem gépenként ismételve. Több gépcsoport együttes megszerzése esetén a képzőhelyek gyakran kedvezményeket is adnak a díjakból.

Szükséges engedélyek és dokumentumok

A targoncavezetői tanfolyamra való jelentkezéshez és a vizsgára bocsátáshoz több személyes és hatósági dokumentumot be kell szerezni, illetve feltételeket teljesíteni:

  • Érvényes személyazonosító okmány (személyi igazolvány vagy útlevél) és lakcímkártya – szükségesek a jelentkezéshez és a vizsgára való regisztrációhoz.

  • Igazolványkép(ek): rendszerint 2–3 darab szabványos igazolványfotó kell. Ezek a gépkezelői jogosítvány kiállításához kellenek, amit a sikeres vizsga után a hatóság (KAV) állít ki. (Az új kártyás jogosítványhoz általában 2 db fénykép szükséges, ha először szerzünk jogosítványt.)

  • Orvosi alkalmassági igazolásmunkaköri egészségügyi vizsgálaton kell megfelelni, amelyet foglalkozás-egészségügyi orvos végez. Ennek keretében megvizsgálják a jelölt általános egészségi állapotát, különösen a látást, hallást, egyensúlyérzéket, stb., hogy biztonsággal kezelhessen targoncát. Az orvos a megfelelő nyomtatványon igazolja az alkalmasságot, amit a jelentkezéskor be kell nyújtani. Fontos, hogy elsőfokú munkaköri orvosi alkalmasság szükséges kifejezetten “targoncavezető (gépkezelő) munkakörre”. (Az igazolást sokszor a képző iskola üzemorvosa is elvégzi külön díj ellenében, vagy a jelölt saját üzemorvosától is beszerezhető.)

  • Előzetes végzettséget igazoló dokumentumok: bár a hatósági rendelet nem ír elő magas iskolai végzettséget, a képző intézmények többsége megköveteli legalább az alapfokú iskolai végzettség (8 általános) meglétét a jelentkezéshez. Ezt bizonyíthatja pl. az általános iskolai bizonyítvány vagy magasabb végzettséget tanúsító okmány. (A minimális iskolai végzettség biztosítja, hogy a jelölt tudjon írni-olvasni, és megértse a tananyagot és a vizsgakérdéseket.)

  • Esetleges korábbi képesítések igazolása: ha a jelentkező rendelkezik régi OKJ-s targoncavezető bizonyítvánnyal vagy már meglévő gépkezelői jogosítvánnyal, akkor ennek dokumentumait is be kell mutatni. Például az OKJ bizonyítvány másolata vagy a már meglévő “sárga” gépkezelői jogosítvány bemutatása szükséges lehet, mert ezek alapján dönthető el a mentesség mértéke (lásd előző fejezet). A hatóság ezeket az okmányokat is ellenőrizheti a vizsgára jelentkezésnél.

Ezen felül a jelentkezéskor ki kell tölteni a képző intézmény jelentkezési lapját, amely tartalmazza a személyes adatokat, a választott gépcsoportot (gépcsoportokat), nyilatkozatokat stb.. A képző intézmény továbbítja a vizsgaközpont felé a jelentkezést, ahol regisztrálják a vizsgázót a KAV rendszerében. A vizsgára való jelentkezés feltétele az előző pontok megléte (személyes okmányok, orvosi igazolás, kor betöltése, esetleges előképzettség).

Megjegyzés: A targoncavezetői jogosítvány nem egyenlő a közúti járművezetői engedéllyel. A targoncák tipikusan üzemi területen, telephelyen használt munkagépek, így vezetésükhöz nem szükséges gépjárművezetői jogosítvány (pl. B kategória) – elég a gépkezelői engedély. Ugyanakkor, ha a targoncát közúton vagy közterületen is használni kell (például át kell menni vele egyik telephelyről a másikra az utcán), akkor a jogszabályok értelmében lassú jármű kategóriájú járműnek minősül, amihez már legalább “T” mezőgazdasági vontató vagy B kategóriás jogosítvány szükséges a közúti forgalomban. Ezt érdemes figyelembe venni, de a munkáltatók jellemzően tisztában vannak azzal, hogy a targoncás munka engedélyeinek rendezéséhez mind a gépkezelői jogosítvány, mind (ha kell) a megfelelő vezetői engedély megléte fontos.

Képzési formák és lehetőségek (OKJ utáni rendszer)

2021-től a targoncavezető képzések az új felnőttképzési rendszer keretében folynak. A korábbi OKJ-s tanfolyam helyébe hatósági jellegű szaktanfolyamok léptek, amelyeket az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ma ITM jogutódja, az Energiaügyi Minisztérium) által engedélyezett felnőttképző intézmények szervezhetnek. Ezek a képzések országosan elérhetők, számos szakosodott képző cég, autósiskola és műszaki oktatási központ kínál targoncavezető tanfolyamokat. A felnőttképző intézmények rendelkeznek hivatalos nyilvántartási számmal és képzési engedéllyel, biztosítva, hogy a kiadott bizonyítvány és a megszerzett jogosítvány hatóságilag elismert legyen.

Képzési formák: A tanfolyamok többféle formában lebonyolíthatók:

  • Hagyományos tantermi oktatás: Néhány képző helyszíni elméleti órákat tart, akár esti vagy hétvégi időpontokban is, hogy a munkavégzés mellett részt vevőknek is megfeleljen.

  • E-learning / távoktatás: Egyre gyakoribb, hogy az elméleti anyagot online platformon biztosítják a hallgatóknak. Az eduKRESZ és más akkreditált e-learning tananyagok például interaktív formában tartalmazzák a targoncák elméleti ismereteit. Ilyenkor a hallgató saját időbeosztással tanulhat, és csak a gyakorlati órákra kell személyesen megjelennie. Az e-learning előnye a rugalmasság és hogy a nehezebb részek többször átvehetők videók, animációk segítségével.

  • Kihelyezett (céges) oktatás: Nagyobb vállalatok vagy csoportos igény esetén a képző szervek gyakran vállalják, hogy a cég telephelyén tartanak tanfolyamot a munkavállalóknak. Ilyenkor az oktatók és – ha megoldható – a vizsgabizottság is a helyszínre megy. Ez előnyös lehet a cégnek, mert a dolgozók ismerős környezetben, a saját anyagmozgatási feladataikhoz igazítva tanulhatnak. A tananyag persze ugyanaz, de a példák testre szabhatók az adott üzemre. Gyakran egyedi árajánlat és ütemezés alapján zajlik az ilyen képzés.

  • Integrált képzés más szakképesítéssel: Bizonyos szakközépiskolák vagy technikumok logisztikai, raktározási képzéseibe beépülhet a targoncavezetői jogosítvány megszerzésének lehetősége. Például egy logisztikai technikus képzés részeként a diákok elvégezhetik a targoncás modulokat és a 18. életév betöltése után vizsgázhatnak. Így a szakmai végzettségükkel együtt a gépkezelői engedélyt is megszerezhetik. Ez nem mindenhol elérhető, de léteznek ilyen programok.

Felnőttképzési nyilvántartás: Mivel a targoncavezetői tanfolyam hivatalos felnőttképzésnek minősül, a képzést indító cégeknek szerepelniük kell a felnőttképzési nyilvántartásban. A jelentkezők számára ez garancia arra, hogy a képzés megfelel a jogszabályi követelményeknek. A képző intézmény szervezi meg a hatósági vizsgát is a KAV-nál, a hallgatókkal egyeztetett időpontban. A vizsgát a KAV vizsgabiztosai bonyolítják le, de a gyakorlati vizsgához a gépeket és helyszínt gyakran a képző vagy a vállalat biztosítja.

Összességében 2025-re a targoncavezetői jogosítvány megszerzésének rendszere rugalmasabb és hozzáférhetőbb, mint korábban. Nem kell hónapokig tartó OKJ képzésre járni; akár néhány hetes, célzott tanfolyam után megszerezhető a szükséges szaktudás és engedély. Ez előnyt jelent a munkaerőpiacon is, hiszen a targoncás képesítés iránt folyamatos a kereslet a logisztikai, ipari, építőipari szektorban.

Targonca jogosítvány

A targoncavezetői tanfolyam költségei

Milyen kiadásokkal jár egy targoncavezető jogosítvány megszerzése 2025-ben? Több tételt kell figyelembe venni: a tanfolyam díját, a vizsgadíjakat, az orvosi alkalmassági vizsgálat költségét, és a jogosítvány kiállítási díját. Az alábbiakban ezeket vesszük sorra:

  • Tanfolyami díj: A képzés díja függ attól, hogy hány gépcsoportból szeretnénk vizsgázni, illetve van-e már előzetes képesítésünk. Egy teljesen kezdő jelentkező számára egy egy gépcsoportos képzés tipikusan ~90 000 – 130 000 Ft közötti összegbe kerül mindennel együtt. Példaként: egy budapesti autósiskola 91 700 Ft-os tanfolyami díjat ad meg egyféle targoncatípusra (ez tartalmazza az elméleti és gyakorlati oktatás költségét). Ha valaki több (pl. 2 vagy 3) gépcsoportra jelentkezik egyszerre, a díjak emelkednek, de általában kedvezményesebb, mintha külön-külön végezné el: egy két gépes képzés lehet mondjuk ~150–180 ezer Ft, három gépes ~200 ezer Ft körül. (A céges oktatás esetén a költségek egyedi megállapodás tárgyát képezik – függ a létszámtól, helyszíntől, stb.)

  • Hatósági vizsgadíj: A KAV által szervezett vizsgáért külön díjat kell fizetni. Ennek mértéke szintén függ a gépcsoportok számától. Egy gépcsoportra jellemzően kb. 10–35 ezer Ft a vizsga teljes díja, amely magában foglalja a szóbeli és gyakorlati vizsga árát. A gyakorlatban ez úgy oszlik meg, hogy a hatóság meghatároz egy tételdíjat vizsgatárgyanként. Források szerint egy gépcsoportra kb. 9–12 ezer Ft lehet az elméleti vizsga díja és hasonló nagyságrendű a gyakorlati vizsgáé, így összesen ~20–25 ezer Ft körül alakul, de az adminisztrációs költségekkel együtt kb. 30–36 ezer Ft-tal érdemes számolni. Több gépcsoport esetén arányosan magasabb a vizsgadíj (pl. két gépcsoportra ~ 33 000 Ft, háromra ~ 36 000 Ft a hatósági díjtáblázat alapján). Gyakran a képző intézmény a tanfolyami csomag részeként előre bekéri a vizsgadíjat is, és továbbítja a hatóság felé. Pótvizsga díjak: Sikertelen vizsga esetén a javítóvizsga plusz költséggel jár, vizsgatárgyanként külön díjat kell fizetni (szóbeli pótvizsga ~8–9 ezer Ft, gyakorlati ~9–10 ezer Ft alkalmanként).

  • Orvosi alkalmassági vizsgálat díja: Ezt a foglalkozás-egészségügyi orvosnak kell kifizetni, jellemzően 5 000 – 15 000 Ft közötti összeg. Az ár eltérő lehet szolgáltatónként és attól is függ, hogy a munkáltató állja-e. Magánúton intézve gyakran ~7 000 – 10 000 Ft körül van az üzemorvosi vizsgálat díja, de egyes rendelőkben ennél magasabb (pl. van ahol 14 000 – 20 000 Ft is lehet a targoncavezetői alkalmassági vizsgálat díja). Érdemes előre tájékozódni; ha a tanfolyamszervezőnek van szerződött orvosa, nála esetleg kedvezőbb tarifával elvégezhető a vizsgálat.

  • Gépkezelői jogosítvány kiállítási díja: A sikeres vizsga után a KAV kiállítja az új gépkezelői jogosítvány kártyát. Ennek hatósági díja 2025-ben 5 000 – 5 500 Ft körül van. (2023-ban például 5 400 Ft volt a kártya díja egyes helyeken.) Ezt a díjat legtöbbször a képzőhelyen vagy a vizsgaközpont ügyfélszolgálatán kell befizetni a vizsga után, és néhány napon belül kiadják vagy postázzák a kártyát.

Összegezve, egy targonca jogosítvány megszerzésének teljes költsége (ha nincs előzetes képesítés) nagyjából 130–180 ezer forint gépcsoporttól és képzőhelytől függően. Ebben benne van a tanfolyam, vizsgák, orvosi és az okmányok díja is. Ha valakinek már van korábbi OKJ bizonyítványa vagy gépkezelői engedélye, annak értelemszerűen alacsonyabb lehet a költség, mivel kevesebb képzésre és vizsgára van szükség (ilyen esetben egy kiegészítő vizsga díja akár 60–80 ezer Ft-ból is kihozható az egyik gépcsoportban ). Mindig érdemes több képzőhely ajánlatát összehasonlítani, mert az árak versenytárgyalásban alakulnak; ugyanakkor győződjünk meg arról, hogy az ár tartalmazza-e minden tételt (van, ahol “rejtett költség” lehet például az elsősegélynyújtó tanfolyam, ha külön kérik – de targoncánál ez általában az elmélet része).

Jelentkezés és alkalmassági feltételek

A targoncavezető tanfolyamra való jelentkezés feltételei összefoglalva a következők:

  • Betöltött 18. életév: A vizsga napjáig be kell tölteni a 18 évet. (Magát a tanfolyamot esetleg 1-2 hónappal korábban is el lehet kezdeni, de a jogosítvány csak felnőtt korúaknak adható ki.)

  • Megfelelő egészségi állapot: Rendelkezni kell munkaköri orvosi alkalmassági igazolással, amely tanúsítja, hogy a jelölt egészséges és alkalmas targoncavezetői munkakör betöltésére. Ide tartozik a jó látás (szükség esetén szemüveggel vagy kontaktlencsével korrigálva), hallás, térlátás, mozgáskoordináció és pszichés alkalmasság. Súlyosabb egészségügyi problémák (pl. epilepszia, kezeletlen cukorbetegség, alkohol-/drogfüggőség) kizáró okok lehetnek. Az orvosi igazolást időszakosan (életkortól függően 2–5 évente) meg kell újítani a jogosítvány érvényességének fenntartásához.

  • Minimum alapfokú iskolai végzettség: A jelentkezéshez elvárás a legalább 8 osztályos általános iskolai végzettség megléte. Ez gyakorlatilag minden felnőttnél adott, de formálisan igazolandó lehet. Magasabb végzettség (szakmunkás, érettségi) természetesen szintén megfelel. (Az alapfokú végzettség követelménye biztosítja, hogy a jelentkező tudjon olvasni és írni, ami szükséges a tananyag megértéséhez és a vizsgákhoz.)

  • Magyar nyelvtudás: Mivel a tanfolyam és a vizsga nyelve magyar, fontos, hogy a résztvevő megfelelően értse és beszélje a magyar nyelvet. Külföldi jelentkezők esetén gyakran tolmács bevonásával is megoldható a vizsga (a jogszabály ezt lehetővé teszi, tolmács jelenlétében is vizsgázhatnak külföldi állampolgárok), de ezt előre kell jelezni és megszervezni.

  • Büntetlen előélet: A targoncavezetői engedélyhez általában nem kérnek erkölcsi bizonyítványt, mivel nem hatósági engedélyhez kötött közfeladatot lát el a targoncás. A lényeg a szakmai alkalmasság. (Ez eltér például egy taxis vagy hivatásos sofőr esetétől, ahol szükséges az erkölcsi bizonyítvány.)

  • Egyéb feltételek: A jelentkezéskor nyilatkozni kell, hogy a jelölt vállalja a képzés feltételeit, befizeti a díjakat stb. Ha a képző cég előírja, szerződést kötnek a tanfolyamra. Ha valaki céges kiküldött (tehát a munkáltatója küldi tanfolyamra), erről is papír készülhet a finanszírozás tisztázására.

Miután a fenti feltételek teljesültek, a jelentkező leadja a szükséges dokumentumokat, kitölti a jelentkezési lapot, és befizeti a tanfolyam díját. Ezt követően kezdheti meg az oktatást (vagy e-learning esetén hozzáférést kap a tananyaghoz). A képzés végeztével a képző intézmény jelenti a hallgatót vizsgára a hatóságnál. A vizsgákat sikeresen teljesítve a friss targoncavezető átveheti gépkezelői jogosítványát, amellyel munkát vállalhat targoncavezető pozícióban. Fontos, hogy a munkába álláskor a munkáltatónak be kell mutatni a jogosítványt és az érvényes orvosi alkalmassági igazolást; e nélkül jogilag nem foglalkoztatható targoncás munkakörben.

Összegzés: 2025-ben Magyarországon a targoncavezetői jogosítvány megszerzése egy átlátható, 3-4 hét alatt lebonyolítható folyamat, amely magában foglalja a rövid tanfolyamot, a hatósági vizsgát és a szükséges engedélyek beszerzését. A rendszer a magyar szabályozás szerint működik, és nem keverendő össze más országok gyakorlataival – mindig a hazai jogszabályoknak megfelelően kell eljárni. A friss gépkezelői jogosítvánnyal rendelkező szakemberek iránt nagy a kereslet a munkaerőpiacon, így a befektetett idő és költség hamar megtérülhet egy biztos állás formájában. Ezzel a képesítéssel a tulajdonos jogosult biztonságosan és szabályosan kezelni a targoncákat, hozzájárulva saját és munkatársai testi épségének megóvásához, valamint a hatékony anyagmozgatáshoz az ipar számos területén. A lényeg: megfelelő felkészüléssel és a fenti lépések betartásával bárki számára elérhető, hogy targoncavezetői engedélyt szerezzen Magyarországon, 2025-ben.

Források: A fenti összefoglaló hiteles magyar forrásokra támaszkodik, beleértve a vonatkozó jogszabályi ismertetőt, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a KAV tájékoztatóit, valamint több akkreditált képző intézmény (pl. Transzport Studium, Szerviz Oktatási Központ, Majsai Autósiskola) 2024–2025-ben közzétett információit és árlistáit. Minden adat a 2025. év elejének állapotát tükrözi, a változtatás jogát a jogalkotók fenntartják, ezért hosszabb idő elteltével érdemes ellenőrizni az aktuális követelményeket hivatalos forrásokból (pl. Innovációs Minisztérium rendeletei, KAV közlemények).

Címkék:

Hasonló posztok

Friss cikkek

Céget építek

Népszerű

Milyen targoncát válassz? – Elektromos, gázos vagy dízel?

Amikor a targonca típusok között keresgélsz, valószínűleg hamar feltűnik neked, milyen sok opcióval találkozol: elektromos targonca, gázüzemű targonca, dízel targonca, esetleg speciális feladatokra való hibrid modellek. Mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai, de döntő szerepet játszik a választásban a munkahelyed típusa, a költségkereted, a fenntarthatósági elvárásaid és a logisztikai folyamataid összetettsége. Ebben a cikkben...

Hogyan működik egy targonca?

Ha valaha is gondolkodtál azon, hogyan működik pontosan egy targonca, vagy mitől válik hatékony rakodógéppé, akkor jó helyen jársz. Sokan úgy képzelik el, hogy ez a masina csak egy emelőlappal felszerelt „kiskocsi”, pedig valójában meglepően összetett mechanika és sokrétű biztonsági rendszer dolgozik a háttérben. A targonca működése olyan műszaki és ergonómiai megoldások kombinációján alapul, amelyek...

Targoncavezetői jogosítvány megszerzésének folyamata

A targoncavezetői jogosítvány (hivatalos nevén gépkezelői jogosítvány targoncákra) megszerzése 2021–2022-ben átalakult jogszabályi keretek között zajlik. A korábbi OKJ-s Targoncavezető szakképesítés önálló képzésként megszűnt; helyette ma már gépcsoport-specifikus hatósági képzések és vizsgák vannak érvényben. Ez azt jelenti, hogy előzetes szakmai végzettség nélkül is lehetőség van közvetlenül a targoncakezelői tanfolyam elvégzésére és hatósági vizsgára, amelynek sikeres teljesítésével...

5 jel, hogy ideje lecserélni a targoncaflottádat

Vannak olyan helyzetek egy vállalkozás életében, amikor érdemes elgondolkodni azon, vajon a meglévő targoncaflottánk megfelel-e még a folyamatosan változó követelményeknek. A targonca a raktár vagy a telephely igáslova: napi szinten végez nehéz és precíziós munkát. Ahogy telnek az évek, az elavuló gépek egyre több problémát okozhatnak, és ez a pénztárcában, a biztonságban, valamint a működés...

Üzemeltető

Partnereink

© Copyright 2024